HTML

Mi ez itt?

A Budapesti Corvinus Egyetem Szociálpolitika mesterszak Foglalkoztatáspolitika szakirányának szakmai gyakorlatával kapcsolatos háttéranyagok, technikai információk, eredmények. A gyakorlat szakmai programja és eredményei mindenki számára, a munkaanyagok csak a résztvevők számára hozzáférhetők.

Utolsó hozzászólások

Munkapiaci kutatások és foglalkoztatáspolitikai eszközök

2011.01.27. 01:30 bodis.lajos

 

(Fazekas Károly műhelyszemináriumi foglalkozása, 2011. március 10.)

 

Kötelező olvasmányok:

Az alapszintet választóknak:

Fazekas Károly-Köllő János-Varga Júlia (2008): Bevezető. Megjelent: Uők (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT. 7-29. o. (letöltés)

Barber, M. - Mourshed, M. (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? McKinsey&Company (letöltés) (megtalálható a jelszavas tárhelyen is)

Fazekas Károly (2011): Közgazdasági kutatások szerepe az oktatási rendszerek fejlesztésében. MT-DP 7. (Műhelytanulmányok) MTA Közgazdaságtudományi Intézet (letöltés)

A részletesebb feldolgozást választóknak a fentiek, valamint: 

Oktatási Hivatal (2010): PISA 2009 Összefoglaló jelentés. Szövegértés tíz év távlatában (letöltés)

 

Ajánlott olvasmányok:

A foglalkozás diái (letöltés)

Fazekas Károly-Köllő János-Varga Júlia (szerk.) (2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT (letöltés: teljes könyv, fejezetenként)

Mourshed, Mona (2008): How the world’s best-performing school systems come out on top. Előadásdiák a Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (McKinsey & Company, 2007) elemzés magyarországi bemutatóján, január 25. (letöltés) (megtalálható a jelszavas tárhelyen is)

Mourshed, Mona - Chijioke, Chinezi - Barber, Michael (2010): How the world's most improved school systems keep getting better. McKinsey & Company (letöltés

 

Kérdések a beszámoló elkészítéséhez:

Az alapszintet választóknak:

1. Ismertesse azt a három alapelvet, amelyek érvényesülése a McKinsey jelentés szerint a legfontosabb az egyes országok oktatási rendszerének sikeressége szempontjából! Indokolja meg, miért fontosak ezek!

2. Foglalja össze, mely négy prioritásba rendezhetők az Oktatási Kerekasztal által készített Zöld könyv szakpolitikai javaslatai! Ismertessen mellette és – ha a saját olvasmányai vagy személyes tapasztalatai alapján vannak ilyenek, akkor – ellene szóló érveket, miért ezek a legfontosabb területek a közoktatásban!

A részletesebb feldolgozást választóknak:

1. Foglalja össze, mit mérnek az OECD nemzetközi PISA vizsgálatai, és melyek a magyar diákok eredményeinek legfontosabb jellemzői! A PISA vizsgálatok alapján mely területeken kell javítani a magyar oktatási rendszer teljesítményét?

2. Foglalja össze, miért és hogyan függ össze a közoktatási rendszer eredményessége a munkapiac jellemzőivel! Melyek a magyarországi munkapiac azon jellemzői, melyek szorosan kapcsolódnak a közoktatás eredményességéhez?

3. Milyen területeken mutathatók ki a közoktatás fejlesztésére fordított erőforrások hozamai? Van e különbség a hozamok között a beavatkozások által érintettek
életkora szerint? Ha igen, milyen oktatáspolitikai következtetések vonhatók le az eredményekből?

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bce-szocpol-gyakorlat.blog.hu/api/trackback/id/tr492617078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bodis.lajos 2011.02.15. 10:22:44

A foglalkozás témájához kapcsolódó saját olvasmányajánlataim:

Fazekas Károly (2010): Közgazdaságtudomány és oktatáspolitika. Előadás a Magyar Közgazdasági Társaság vándorgyűlésén, Szeged, szeptember 30 - október 1.
http://www.mkt.hu/docs/2010-10-03-11-00-00-Fazekas_Karoly.ppt#256,1,Közgazdaságtudomány és oktatáspolitika
Az előadást ismertető cikk: Az iskolapadban van a csodafegyver (szerző: Kircsi András), index.hu, 2010. november 3.
index.hu/gazdasag/magyar/2010/11/03/az_iskolapadban_van_a_csodafegyver/

Iskolázatlan munkanélküliek a posztszocialista gazdaságban. Köllő János akadémiai doktori dolgozatának (és az azonos című könyvének) összefoglalója, opponensi értékelései, az azokra adott válasz, és a könyvvel kapcsolatban megjelent rövid publikációk
szervezetelemzes.ning.com/events/iskolazatlan-munkanelkueliek-a

Az Educatio folyóirat 2010. tavaszi számának Szemle rovatában megjelent három bírálat a Zöld Könyvről
www.hier.iif.hu/hu/educatio_reszletes.php?id=78
A bírálatokat ismertető cikk: Sárgalap és piroslap a Zöld könyvnek (szerző: Zádori Zsolt), hvg.hu, 2010. május 5.
hvg.hu/itthon/20100505_zold_konyv_oktatas
süti beállítások módosítása