(Fazekas Károly műhelyszemináriumi foglalkozása, 2011. március 10.)
Kötelező olvasmányok:
Az alapszintet választóknak:
Fazekas Károly-Köllő János-Varga Júlia (2008): Bevezető. Megjelent: Uők (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT. 7-29. o. (letöltés)
Barber, M. - Mourshed, M. (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? McKinsey&Company (letöltés) (megtalálható a jelszavas tárhelyen is)
Fazekas Károly (2011): Közgazdasági kutatások szerepe az oktatási rendszerek fejlesztésében. MT-DP 7. (Műhelytanulmányok) MTA Közgazdaságtudományi Intézet (letöltés)
A részletesebb feldolgozást választóknak a fentiek, valamint:
Oktatási Hivatal (2010): PISA 2009 Összefoglaló jelentés. Szövegértés tíz év távlatában (letöltés)
Ajánlott olvasmányok:
A foglalkozás diái (letöltés)
Fazekas Károly-Köllő János-Varga Júlia (szerk.) (2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT (letöltés: teljes könyv, fejezetenként)
Mourshed, Mona (2008): How the world’s best-performing school systems come out on top. Előadásdiák a Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (McKinsey & Company, 2007) elemzés magyarországi bemutatóján, január 25. (letöltés) (megtalálható a jelszavas tárhelyen is)
Mourshed, Mona - Chijioke, Chinezi - Barber, Michael (2010): How the world's most improved school systems keep getting better. McKinsey & Company (letöltés)
Kérdések a beszámoló elkészítéséhez:
Az alapszintet választóknak:
1. Ismertesse azt a három alapelvet, amelyek érvényesülése a McKinsey jelentés szerint a legfontosabb az egyes országok oktatási rendszerének sikeressége szempontjából! Indokolja meg, miért fontosak ezek!
2. Foglalja össze, mely négy prioritásba rendezhetők az Oktatási Kerekasztal által készített Zöld könyv szakpolitikai javaslatai! Ismertessen mellette és – ha a saját olvasmányai vagy személyes tapasztalatai alapján vannak ilyenek, akkor – ellene szóló érveket, miért ezek a legfontosabb területek a közoktatásban!
A részletesebb feldolgozást választóknak:
1. Foglalja össze, mit mérnek az OECD nemzetközi PISA vizsgálatai, és melyek a magyar diákok eredményeinek legfontosabb jellemzői! A PISA vizsgálatok alapján mely területeken kell javítani a magyar oktatási rendszer teljesítményét?
2. Foglalja össze, miért és hogyan függ össze a közoktatási rendszer eredményessége a munkapiac jellemzőivel! Melyek a magyarországi munkapiac azon jellemzői, melyek szorosan kapcsolódnak a közoktatás eredményességéhez?
3. Milyen területeken mutathatók ki a közoktatás fejlesztésére fordított erőforrások hozamai? Van e különbség a hozamok között a beavatkozások által érintettek
életkora szerint? Ha igen, milyen oktatáspolitikai következtetések vonhatók le az eredményekből?
Utolsó hozzászólások