(Fazekas Károly műhelyszemináriumi foglalkozása, 2012. március 20.)
Kötelező olvasmányok:
Fazekas Károly - Scharle Ágota (2012): Munkaerő-piaci látlelet. Megjelent: Uők (szerk): Nyugdíj, segély, közmunka. A foglalkoztatáspolitika két évtizede. MTA KRTK - Budapest Intézet, 1.1. fejezet (letöltés: I. rész; teljes kötet)
Fazekas Károly (2011): Közgazdasági kutatások szerepe az oktatási rendszerek fejlesztésében. Magyar Tudomány, 9. (letöltés)
Barber, Michael - Mourshed, Mona (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? McKinsey&Company (letöltés)
A részletesebb feldolgozást választóknak a fentiek, valamint:
Fazekas Károly-Köllő János-Varga Júlia (2008): Bevezető. Megjelent: Uők (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT. 7-29. o. (letöltés)
Oktatási Hivatal (2010): PISA 2009 Összefoglaló jelentés. Szövegértés tíz év távlatában (letöltés)
Ajánlott olvasmányok:
A foglalkozás diái (letöltés)
OECD (2010): The High Cost of Low Educational Performance. The long-run economic impact of improving pisa outcomes. Paris (letöltés)
Fazekas Károly - Köllő János - Varga Júlia (szerk.) (2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Magyarország Holnap Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal - ECOSTAT (letöltés: teljes könyv, fejezetenként)
Mourshed, Mona (2008): How the world’s best-performing school systems come out on top. Előadásdiák a Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? (McKinsey & Company, 2007) elemzés magyarországi bemutatóján, január 25. (letöltés)
Mourshed, Mona - Chijioke, Chinezi - Barber, Michael (2010): How the world's most improved school systems keep getting better. McKinsey & Company (letöltés)
Kérdések a beszámoló elkészítéséhez:
Az alapszintet választóknak:
1. Van-e tényekkel igazolható hatása a közoktatás fejlesztésének a gazdasági növekedésre? Ismertesse az eredményeket!
2. Melyek a legfontosabb okai és következményei a foglalkoztatás alacsony szintjének Magyarországon? Milyen eszközökkel lehetne tartósan emelni a foglalkoztatás színvonalát?
A részletesebb feldolgozást választóknak:
1. Foglalja össze, mit mérnek az OECD nemzetközi PISA vizsgálatai, és melyek a magyar diákok eredményeinek legfontosabb jellemzői! A PISA vizsgálatok alapján mely területeken kell javítani a magyar oktatási rendszer teljesítményét?
2. Foglalja össze, miért és hogyan függ össze a közoktatási rendszer eredményessége a munkapiac jellemzőivel! Melyek a magyarországi munkapiac azon jellemzői, melyek szorosan kapcsolódnak a közoktatás eredményességéhez?
3. Milyen területeken mutathatók ki a közoktatás fejlesztésére fordított erőforrások hozamai? Van-e különbség a hozamok között a beavatkozások által érintettek életkora szerint? Ha igen, milyen oktatáspolitikai következtetések vonhatók le az eredményekből?
4. Foglalja össze annak a paradoxonnak a lényegét, amely különösképpen megnehezíti a közoktatás eredményességének javítását és a foglalkoztatás növelését!
Utolsó hozzászólások