HTML

Mi ez itt?

A Budapesti Corvinus Egyetem Szociálpolitika mesterszak Foglalkoztatáspolitika szakirányának szakmai gyakorlatával kapcsolatos háttéranyagok, technikai információk, eredmények. A gyakorlat szakmai programja és eredményei mindenki számára, a munkaanyagok csak a résztvevők számára hozzáférhetők.

Utolsó hozzászólások

Differenciálás a közszolgáltatásokban, kommunikáció az ügyfelekkel, a szervezeteken belül, a szervezetek között

2010.12.28. 18:46 bodis.lajos

 

(Nótár Ilona és L. Ritók Nóra műhelyszemináriumi foglalkozása, 2010. október 19.)

 

Különböző humán közszolgáltatások apparátusi működését reflektálja két éles szemű és jól író szakember, ami más szolgáltató szervezetek problémáival és feladataival is érintkezik. Általában szegény és roma ügyfelekről van szó, ami szintén nem csak róluk szól: az esetükben fokozottabban szükség van (volna) differenciált és szakszerű módon végezni a közszolgáltatások technológiáit. Ennek feltételei közé tartozik, hogy a megfelelő munkavégzés akadályait esetszinten rendszeresen megbeszéljék az egyes szakmák képviselői önmagukkal és egymással. Hogy az alsó és magasabb szintű vezetők, intézményfenntartók józanul felmérjék az eredményességhez hiányzó szakmai támogatást, képzettséget, érdekeltséget. Hogy következetesen fejlesszék problémás területeket, központi programokat igényelve, de a helyben rendelkezésre álló mozgásteret is kihasználva.

"Összehangolás nélküli, legjobb esetben csak a problémák miatt egymással kapcsolatot kereső, párhuzamos vágányokon futó rendszerről van szó, ahol a probléma meghatározása is meglehetősen szubjektív. Azok az iskolák, amelyek - elmondásuk szerint - jó kapcsolatban vannak a családsegítővel, gyermekjóléti szolgálattal, csak rendkívüli esetekben fordulnak egymáshoz. A rendkívüli esetet nem produkáló, „csak” csendben vegetáló családokkal kapcsolatban nem. A pedagógusok családlátogatása ebben a rétegben ismeretlen, a családok nem tudtak beszámolni esetekről, amikor náluk az iskolából valaki járt volna. Sokszor kértünk adatokat az osztályfőnököktől, de legtöbb esetben csak az iskolai tapasztalatokra, hallomásokra támaszkodó információkat kaptunk tőlük. Így nehéz megítélni, segíteni egy gyereket. Az osztályfőnökök sokszor azt sem tudják, hány testvér van a családban. Elnézi a fejtetvességet, az ápolatlanságot, nem próbál segíteni, eltelik a tanítás, menjen ki-ki dolgára. Az ilyen gyerekek szülei nem mennek be az iskolába, legfeljebb csak a sérelmeket megtorolni, akár valós volt a sérelem, akár nem. A lehetősége sincs meg annak, hogy partneri viszony alakuljon ki az iskola és a családok között. Nemegyszer tapasztaltam a rémületet a szülők arcán, amikor elmentem hozzájuk: mi a baj a gyerekkel? Nem is hitték, hogy nem azért mentünk, hogy „hivatalból” a problémákat beszéljük meg. Külön feladat volt a munkánkban, hogy ne hatóságként (...) tekintsenek ránk."
(L. Ritók Nóra)

"A méltóság megtartása minden ember alapvető joga. Az egészségügyi dolgozóké is. Ha ezt azok, akiknek csapatként kellene együtt dolgozniuk, nem értik, hogyan tudnának megfelelő munkát végezni? Ismerniük kell(ene) egymás kompetenciáját, tiszteletben tartani a különböző személyiségeket, az ebédszünetet, vagy hovatovább a WC-szükségletet, az emberi esetlenségeket. Mit lehet csodálkozni, ha ezek után a beteggel szemben az egészségügyi dolgozók közömbösek, hidegek, elutasítóak?"

"Tudatosan készültem az elmúlt években, hogy publikálni fogok az egészségügyi állapotokról, mégpedig egy roma szakember szemszögéből nézve."
(Nótár Ilona)

 

Kötelező olvasmányok:

A nyomor széle (L. Ritók Nóra blogja) összes bejegyzése (A bejegyzések egy része Esélyegyenlőségi napló címen, kommentelhető formában, hozzászólásokkal együtt olvasható az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének honlapján is.)

Balla István - Horváth Balázs (2009): "Itt nem számít, ki a cigány". fn.hu, április 30. (letöltés)

Fehérruhás isten leszek! (Nótár Ilona blogja) összes bejegyzése

Matalin Dóra (2010): Ha fizet a roma beteg, hangoskodhat a rokonsága? Cigány-magyar, magyar-cigány kommunikációoktatás orvosoknak. nol.hu, szeptember 3. (letöltés)

 

Ajánlott olvasmányok:

L. Ritók Nóra (2009): Egy másfajta iskolamodell. Taní-tani Online, 3. (50.) sz. (letöltés)

Az L. Ritók Nóra előadásáról készült hangfelvétel leírása (letöltés a jelszavas tárhelyről)

A "Komplex szociális rehabilitációs kísérlet egy nagyvárosi szegénynegyedben" és a "Terepkutatás és szakdolgozatírás a közösségi bűnmegelőzésről egy nagyvárosi szegénynegyedben" foglalkozás olvasmányai

Az érdeklődők további olvasmányokat találnak a foglalkozás oldalának hozzászólásainál, illetve szakdolgozati konzultáció keretében

 

Kérdések a beszámoló elkészítéséhez:

Az alapszintet választóknak:

1. Gyűjtse össze a két blogban bemutatott esetek szereplőinak típusait (intézmények, munkakörök, ügyfelek homogénnek tekinthető csoportjai)!

2. A különböző szereplők kapcsolatai közül egy-két mondattal jellemezze azokat, amelyeket a blogírók kritikusan fontosnak és problémásnak tartanak!

A részletesebb feldolgozást választóknak:

1. Válasszon ki hármat azokból problématípusokból, amelyekkel a blogbejegyzések gyakran foglalkoznak! Elemezze (érintett szereplők, szolgáltatások minősége, kimenetelek jelentősége, együttműködések jelentősége és akadályai stb.) és kommentálja röviden! 

2. A három probléma közül válasszon egyet, amelyet legjobban ismer, és egészítse ki vagy vitassa (ott nem említett fontos jogi feltételek, más szakma szempontjai, hasonló esetek tapasztalatai stb.)! Ha tud, tegyen olyan fejlesztési javaslatot, amely ön szerint viszonylag kis ráfordítással megvalósítható volna!

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bce-szocpol-gyakorlat.blog.hu/api/trackback/id/tr52544577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bodis.lajos 2011.01.04. 00:56:49

A foglalkozás előtt írtam egy szubjektív összefoglalót a két blog témájáról:

bce-szocpol-gyakorlat.blog.hu/media/file/corvinus-muhelyszeminarium-101019-bodislajos.doc
süti beállítások módosítása